Kategorie: Úspěšná škola

Strategie nebo operativa? Aneb cesta k úspěšné škole.

Jak vybudovat skutečně úspěšnou školu? Mám na mysli školu, která se staví čelem k problémům a výzvám, aktivně pracuje na svém rozvoji, ale také stejně aktivně působí na ostatní činitele výchovně-vzdělávacího procesu. Rád používám název, že aktivně kultivuje prostředí i vlivy. Kde leží základní kámen takové úspěšné školy?


Odpověď je zdánlivě jednoduchá – základním kamenem je správná strategie.

Protože ta potom určuje všechny další aspekty a složky realizace úspěšné školy.

Volba a následná důsledná realizace správné strategie je určující pro dosažení úspěchu.

Když je to tak snadné – stačí si zvolit svoji strategie a uvést ji do života, tak proč to každý nedělá a řada škol se stále motá v kruhu a dělá stále stejné chyby a vrací se jí stále stejné problémy?

Jeden z hlavních problémů  je fakt, že školám často chybí správné strategické myšlení. Sami ředitelé to neradi slyší, ale je to nepříjemná realita. Konec konců, není čemu se divit, neboť sami zmínění ředitelé škol jsou pod neustálým tlakem nikoliv na strategické, ale na operativní řízení. Odvažuji se tvrdit, že nepříjemná a ubíjející operativa v podobě výkazů, dokumentace, správního řízení a všech dalších „životně důležitých nezbytností“ tvoří až 90% jejich času a náplně práce. Logicky na strategické řízení zbývá velmi, velmi málo času a ještě méně energie a chuti. Veškeré kontroly směrem na management škol jsou také zacíleny na operativu. Pokud se kontroluje strategie, tak jen formálně a spíše okrajově. Dělá to ČŠI, zřizovatel i ostatní. Přitom na cestě k úspěchu a při budování školy je třeba právě ta strategie.

Bohužel proti mluví ještě jeden argument. Školení pro management škol na téma tvorba strategie a koncepce jsou velmi často nekvalitní, formální a ryze teoretická. Sami ředitelé naopak volají po koncepčních a v praxi ověřených modelech. Chtějí vidět na vlastní oči fungující modely ze života + radu jak na to. Nechtějí stále odpovědi na to proč, kdy, atp. Chtějí dobrou radu JAK?

Několik argumentů, proč je strategické řízení  důležitější než operativa

  1. Po školách je vynucována operativa, ale správné výkaznictví ještě neznamená, že škola funguje jak má. Znamená to jen, že ředitel je dobrý úředník a má „papíry“ v pořádku. Zřizovatel, rodiče i sami žáci hodnotí školu podle úplně jiných měřítek.
  2. Operativa je také důležitá, ale její funkce je podporovat zvolenou strategii, nikoliv aby jí byla nadřazena.
  3. Strategické řízení určuje cíle, jejich priority, způsoby jejich dosahování, ale také rizika a opatření s tím související. Strategické řízení se zabývá rozvojem lidských zdrojů v reálném čase a místě s reálnými prostředky. Strategické řízení analyzuje a určuje další postupy, které vedou k dosažení cílů, tedy k úspěchu.
  4. Operativní řízení může ředitel -  manager delegovat na další osoby. Strategické řízení nikdy,  nebo maximálně jen dílčí části, ale hlavní těžiště je závislé na něm.
  5. Strategické řízení vytvoří atmosféru organizace, celkové klima, ve kterém bude celý proces realizován. Bude tedy určovat to nejdůležitější, kdo, jak a v jakém klimatu to bude dělat, tedy v našem případě učitelé ve vyučovacím procesu- a to je jádro celé věci.

Dobrý stratég vidí věci dříve než se stanou. Dokáže analyzovat všechny vnitřní i vnější podmínky a předpovědět tak další běh věcí.

Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost se začíná dnes.

Konstantin Eduardovi Ciolkovskij

Nabízíme školám a hlavně jejich vedení možnost si vytvořit nebo upřesnit vlastní strategii.

V naší nabídce jsou přednášky na dané téma, ale také přímo školení a výcvik na tvorbu a úpravu strategie pro management škol.

Více ZDE

Ukázka hotové strategie v mapě a v realizační tabulce

 

img

 

 


 

 

Zapojte se aktivně do výzkumu ohledně dosahování úspěchu i Vy!

Výzva k příznivcům problematiky osobnostního rozvoje a dosahování úspěchu – prosíme vyplňte nám anonymní výzkumný test.

 

Prosíme, pomozte nám při sběru dat při výzkumu týkajícího se osobnostního rozvoje. Jde o seriózní psychologický výzkum na principu barvově-slovně asociačního testu, který je snadný, zcela anonymní (uvádí se jen věk a pohlaví) a celý test Vám zabere cca 15-20 minut Vašeho času.

Jde o zaklikávání barev, které se, dle Vás nejvíce hodí k danému slovu nebo slovnímu spojení. Nutno dodat, že žádný výsledek není ani dobrý, ani špatný, ale jde o ryze postojovou záležitost.

Vstup do snímače nejdete zde:

SNÍMAČ

BARVY ŽIVOTA

Instrukce najdete ihned na počátku snímače

Více o metodě nejdete ZDE

Děkujeme za Vaši pomoc podporu.

Miloslav Hubatka

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Nebyly přidány žádné komentáře.


Pentagram úspěchu

Vyhledávání

Facebook

Newsletter

Naši partneři


Chytré tabuleNadané dítěMyšlenkové mapyFENCING ROOM - škola historického šermuTALENTY - web pro talentované a nadané děti