Kategorie: Výchova k úspěchu

Rozvíjet nadání nebo vylepšovat slabé stránky?

Zdá se Vám tato otázka zbytečná nebo nelogická? Přesto jde o častý problém u rodičů nadaných dětí a nejen u nich. Mnohdy jsou ambice rodičů a snaha o školní úspěšnost za každou cenu velkou brzdou pro samotné děti.


Velmi častý  model řešení problémů, který rodiče používají, spočívá v tom, že se rodiče za každou cenu snaží vylepšit výsledky nebo prospěch dětí, se kterým nejsou spokojeni.

Prostě nadané dítě, které mělo stále samé jedničky či vyznamenání se najednou objeví s vysvědčením, kde je najednou více dvojek nebo dokonce i horší známka z nějakého předmětu. A teď to začne. Rodiče začnou „tlačit“ na dítě, aby si vše opravilo a svůj prospěch dostalo do původního stavu. Jenže ne vždy se to podaří a nezřídka se situace i zhorší. Nebo se prospěch sice zlepší, ale dítě za to platí demotivací a odporem k danému předmětu či oboru. Také se stává, že se dítě sice v požadované oblasti zlepší, ale je to na úkor ostatních, tedy tam, kde dosud silně vynikalo a kde se nyní stává jen nadprůměrné nebo průměrné. Rodiče tak sice dosáhnou vyrovnaných výsledků, ale de facto odsuzují své dítě k průměrnosti.

Je tento postup správný?

Jednoznačně není. S postupujícím věkem se zvyšuje náročnost a obtížnost vyučovacích předmětů. Dále se stále více vaše dítě profiluje a zaměřuje na určité obory a oblasti, které jej baví a kde zpravidla zažívá úspěch, což jej  více motivuje dále se v této oblasti zlepšovat. Zákonitě však jiné oblasti jsou odsunuty na vedlejší kolej a zde potom kvalita klesá. Zejména v období prepuberty a puberty je tento jev silnější a více zřejmý.

Navrhujeme některá  řešení a nabízíme možné pohledy na tento problém:

  • Uvědomte si, že málokteré dítě exceluje úplně ve všech oblastech a s postupujícím věkem se některé vlastnosti, dovednosti, dispozice a druhy talentu budou rozvíjet více, rychleji a tím pádem budou dítě i více bavit.
  • Smiřte se se skutečností, že Vaše dítě nebude premiant ve všem, ale je dobré jen v něčem
  • Zaměřte se na oblast, která ho baví, kde zažívá úspěch, radost a uspokojení. Nesnižujte jeho potenciál tím, že jej budete „předělávat“  a nutit na oblast, která nehraje prim.
  • Uvědomte si, že pokud nebude dítě zažívat úspěch v nějaké oblasti (sport, hudba, jazyky ….cokoliv), najde si časem jinou oblast – náhražku (cigarety, alkohol, drogy…)
  • Samozřejmě, že nemůže zcela ignorovat známky nebo prospěch v neoblíbeném předmětu. To by byl zase druhý extrém a také špatný, ale stanovte si společně hranice, míru, mantinely, které budete důsledně vyžadovat.
  • Naučte své dítě znát svoji hodnotu a reálné možnosti. Špatné je podceňování i růžové brýle. Naučte jej, že v této oblasti je dobrý, v této výjimečný  no a v této holt průměrný nebo i hůře. Reálný pohled zamezí zbytečným zklamáním a třeba i zbytečným mindrákům.
  • Podpořte své dítě i v oblastech, kde se mu nedaří. Vyjádřete mu důvěru a  to, že i případný neúspěch a horší výsledky nic nezmění v tom, že jej máte rádi a neovlivňuje to vaše dobré vzájemné vztahy- je to nejlepší prevence nežádoucích projevů chování.
  • Naopak v oblastech, kde se projevuje jeho nadání a talent nedovolte sklouznout k průměrnosti, nedovolte lenosti a jiným negativním jevům zastavit a zničit potenciál dítěte. Zejména v pubertě hrozí nebezpečí, že s oblastí, kde dosud zažívalo úspěch a radost skončí a zanevře na ni. Důvodů může být více – dočasný neúspěch, konflikt s trenérem, učitelem, kamarádem, týmem… Pak dochází k tomu, že nadějný talent před vrcholem selhává a končí. Zbytečně. Není dobré příliš tlačit a nutit do čehokoliv, ale také není dobré dovolit utéci při prvním neúspěchu nebo jiných problémech. Ve třinácti, čtrnácti letech žádné dítě neví, co je pro něj dobré a zde musí pomoci rodič. Přiměřený tlak a donucení vytrvat, nevzdát se a zabojovat ,je stejně důležitá vlastnost pro život a úspěch jako jiná.

 

Závěr pro všechny rodiče. Poznejte silné stránky svého dítěte. Odhalte jeho faktor X. Naučte jej se dívat na sebe reálně a  připravte mu podnětné prostředí. Naučte jej, že v něčem bude lepší a v něčem ne. Nesnižujte mu laťku zbytečně a nedávejte ani nereálné cíle. Že to není snadné? Nikdo nikdy netvrdil, že je, ale pokud se Vám to podaří, uděláte pro úspěšnost a rozvoj svého dítěte více, než si myslíte.

 

Mgr. Miloslav Hubatka

 

 


 

 

Zapojte se aktivně do výzkumu ohledně dosahování úspěchu i Vy!

Výzva k příznivcům problematiky osobnostního rozvoje a dosahování úspěchu – prosíme vyplňte nám anonymní výzkumný test.

 

Prosíme, pomozte nám při sběru dat při výzkumu týkajícího se osobnostního rozvoje. Jde o seriózní psychologický výzkum na principu barvově-slovně asociačního testu, který je snadný, zcela anonymní (uvádí se jen věk a pohlaví) a celý test Vám zabere cca 15-20 minut Vašeho času.

Jde o zaklikávání barev, které se, dle Vás nejvíce hodí k danému slovu nebo slovnímu spojení. Nutno dodat, že žádný výsledek není ani dobrý, ani špatný, ale jde o ryze postojovou záležitost.

Vstup do snímače nejdete zde:

SNÍMAČ

BARVY ŽIVOTA

Instrukce najdete ihned na počátku snímače

Více o metodě nejdete ZDE

Děkujeme za Vaši pomoc podporu.

Miloslav Hubatka

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Nebyly přidány žádné komentáře.


Pentagram úspěchu

Vyhledávání

Facebook

Newsletter

Naši partneři


Chytré tabuleNadané dítěMyšlenkové mapyFENCING ROOM - škola historického šermuTALENTY - web pro talentované a nadané děti