Kategorie: Výchova k úspěchu

Když je něčeho moc, může být i příliš

I nadané a mnohdy všestranně talentované děti se mohou dostat do problémů. Stane se tak, pokud s přibývajícím věkem, a tím i přibývající náročností jak ve škole, tak i ve volnočasových aktivitách nenajdou rovnováhu, přiměřenost a zaměření na priority.


Je to případ, kdy děti mají příliš mnoho kroužků a dalších aktivit i mimo školu. Není až tak výjimečné, že mají denně něco-  a to klidně i dvě až tři aktivity za odpoledne. V podstatě pak ze školy přejdou na další a  další činnosti a zastaví se až večer. Protože jsou děti šikovné a bystré, tak to zpočátku stíhají a večer ani nemusejí tak moc dělat do školy, protože zatím zvládají samy. Problémy zpravidla nastanou v okamžiku, když jsou unavené, nebo se začnou dostavovat první neúspěchy. A je lhostejno, zda ve škole, nebo v těch mimoškolních aktivitách. Většinou se tak stane s vyšším věkem- a tím pádem i vyšší náročností ve škole, sportu, hudbě …Každá činnost si postupně vyžaduje větší úsilí. Více času energie, více soustředění.

Zde si  neodpustím poznámku, zda by skutečně nebylo  dobré zvážit priority a více se zaměřit na jednu či dvě  vybrané oblasti. To nemusí ihned znamenat rezignovat na další. Jen si ujasnit, které jsou klíčové a tudíž jim bude věnováno více času i úsilí. A které naopak budou spíše doplňkové, rekreační, zkrátka pro zábavu.  Vysvětlím. Pokud se tak nestane, dítě se postupně stane přetížené a místo úspěchu začne sklízet stres a nepřiměřenou námahu. Výsledky  pak budou tvrdě vykoupeny dřinou. Je lepší si stanovit priority a zejména v odpoledních činnostech se více zacílit na to, co dítěti více jde, více ho baví, bude více potřebovat v budoucnu. Jakoby zaměřit „fokus“ zájmu a talentu. To proto, aby to neskončilo tím, že sice bude dělat a zvládat vše, ale ve všem bude průměrné. A i přestože má velký potenciál, tak bude později nespokojené. Předběhnou jej i méně schopní, ale o to lépe zacílení. Vždy musí být zachována rovnováha a přiměřenost. A to se ani nezmiňuji  o takových aspektech, jako je čas na kamarády, hraní, zkrátka na svoje dětství.

Mgr.Miloslav Hubatka

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Nebyly přidány žádné komentáře.


Pentagram úspěchu

Vyhledávání

Facebook

Newsletter

Naši partneři


Chytré tabuleNadané dítěMyšlenkové mapyFENCING ROOM - škola historického šermuTALENTY - web pro talentované a nadané děti